korgboll

Singapore

Februari 2010Posted by Jonas Sun, March 14, 2010 07:38:19

Timrå till slutspel! Om jag ska vara ärlig hade jag gett upp hoppet för ett bra tag sedan men då det kom till en avgörande match mot Luleå förstod jag att grabbarna skulle fixa det. Antar att HV blir först ut i slutspelet. Lätt som en plätt…

Vi kom hem från vår visumresa i tisdags, Fred började på dagis på onsdag och barnens farmor kom hit i torsdags. Fredde trivs bra på dagis och vi uppskattar att ha några barnfria timmar på vardagarna. Farmodern njuter av livet på Lanta och har lyxat till det med massage två dagar på raken. Tänkte jag skulle skriva några rader om vår Singapore-, Kuala Lumpur- och Hong Kong-resa och börjar med vårt första stopp Singapore.

SINGAPORE

Den 24/2 lämnade vi Koh Lanta med en minibuss som tog oss till Krabi flygplats. Vid incheckning var vi lite oroliga då vi snålat och valt att bara checka in ett bagage vilket innebar att vi hade fyra tunga väskor som handbagage. Som tur var vägdes aldrig handbagaget och vi smet smidigt igenom incheckningen. Det billiga flygbolaget Tiger Airways överraskade oss positivt och tog oss tryggt till Singapores budgetterminal dit vi fattiga människor blir förpassade för att inte beblanda oss med de mer välbeställda. En buss tog oss sedan till tuben och vi var på väg till Singapore City.

Det supermoderna tunnelbanetåget stannade vid stationen City Hall och vi klev för att gå ett par hundra meter fram till vårt hotell Peninsula Excelsior.

”I´ll give you a very nice room” sa kvinnan då vi checkade in och vi tog hissen upp till hotellets översta våning 28 och steg in i ett mycket stiligt rum. Jag gick fram till fönstret och drog bort gardinerna och upptäckte av vår utsikt var över Singapores skyline! Efter att barnen badat och jag och Milla suttit i soffan och beundrat och förundrats över utsikten somnade vi med ett leende på våra läppar.

25/2

Första heldagen i Singapore var hektisk då vi ville hinna med att se så mycket som möjligt av stan. Vi började i citykärnan och med en promenad längs den flod som rinner längs med Singapores högsta skyskrapor. Vi såg Thomas Stamford Raffles (Raffles ses som det moderna Sigapores grundare) staty, Singapores ”maskot” Merlion (som är en blandning mellan ett lejon och en fisk) och satte oss till sist på en båt som tog oss en bit upp längs floden och tillbaka igen. Singapore är verkligen så rent som man hört talas om. Vilket inte är så konstigt då det är skyhöga böter för den som trotsar förbudet mot nedskräpning.

Nästa stadsdel var Chinatown som vi tog oss till genom tunnelbanan. Vi passade där på att avnjuta lite av den Singaporiska matkulturen genom ett besök på Mac Donalds. Fyllda av energi tog vi senare oss an det mysiga myllret på gågatan där vi passade på att konsumera ett par onödiga prylar.

Sen var det dags för Little India. Vi öppnade upp våra sinnen och stressade oss sedan igenom stadsdelen.

Väl tillbaka på hotellet badade barnen och jag och Milla satt oss i soffan och beundrade utsikten.

26/2

Efter frukost bar det av till en heldag på Singapore Zoo. Singapore Zoo var en underbart välordnad djurpark där djuren såg ut att ha det bra. Barnen älskade det och Engla som oftast vill sitta på mina axlar sprang runt hela dagen utan att klaga.

27/2

Tidigt på morgonen gick tåget mot Kuala Lumpur. Det kändes lite trist att lämna Singapore efter så lite tid men samtidigt spännande att se vad KL hade att erbjuda.

Något av ett projekt var det allt att åka tåg med två passkontroller varav vi vid den ena fick stiga ur tåget och spatsera en bit för att komma fram till kontrollen och dess köande. Tåget blev till slut nästan en timmes försenat på en redan lång resa. Men som vanligt klagade inte barnen och huvudsaken är ju att det funkar för dem. //Jonas

Utsikten från vårt rum.

Merlion.

En kanna cola i China Town.

Hej!

Utsmyckat tempel i Little India.

Zoo.

En miniflodhäst.

Lite plaskande på zooet.

Plask plask.

Hejdå Singapore.

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Jonas Mon, March 15, 2010 09:36:13

Ja Singapore var kanon! Men tyvärr fanns det inga gitar på zooet.

Posted by Anna J Sun, March 14, 2010 22:31:30

Roligt med ett nytt inlägg och nya bilder! Ser härligt ut. Fanns det några gitar på Singapore Zoo?

Posted by Johan Sun, March 14, 2010 11:58:53

Vänner. Jag säger som Gert-Åke Fylking brukar utbrista: Äntligen! Äntligen ny läsning på bloggen. Visst är Singapore vackert och rent. Har fortfarande tydliga, mysiga minnen från den staden. Ser fram att få läsa om Kuala Lumpur också. Kommer kanske i nästa blogg?? Saknar Er alla. Hälsa farmor så mycket.

Kramar från ett soligt, töande Sundbyberg

Posted by Anna Sun, March 14, 2010 09:17:47

Zoo verkade vara en höjdare liksom utsikten från ert rum, bra gjort!
Kram på er!

Posted by mormor o morfar Sun, March 14, 2010 08:04:27

Kul att kunna läsa Korgboll igen, haft lite abstinenskänningar. Grattis Timrå, med Perra vid rodret nästa år behöver ni nog inte vänta till sista omgången.

Kram till Er alla fem från oss!