korgboll

Hong Kong

Mars 2010Posted by Jonas Fri, March 26, 2010 08:37:04

Lite mer än två veckor sedan vi kom tillbaka till Koh Lanta är det så dags att skriva några rader om vår vistelse i Hong Kong.

Efter en cirka fyra timmar lång flygresa från Kuala Lumpur anlände vi till den enorma flygplatsen vid sextiden. De första som ”tog emot” oss var två munskyddförsedda personer som genast kollade tempen på barnen för att sedan med ett busigt leende välkomna oss till Hong Kong. Nästa kontakt var med en k-pistförsedd man som bad mig att säga åt Engla att inte springa på rullbanden. Enligt honom hände det mycket olyckor i frågan. Försiktighet på många plan är alltså något som prioriteras på en av världens modernaste flygplatser.

Efter vi hämtat vårt bagage tog vi tåget in till centrum. Vi nådde Hong Kong Central där vi skulle byta linje till den som skulle ta oss till stationen Tin Hau som vi under vår vistelse besökte ett två gånger om dagen.

Då vi efter incheckning stod och väntade på hissen märkte vi hur några ur personalen uppträdde stressat. Det visade sig bero på att hotellets brandlarm satts igång. Vi valde då att inte ta hissen upp till våning 23. Istället gick jag och köpte resans basmat på Mc Donalds medan resten av familjen satte sig att vänta. Då jag kom tillbaka var läget lugnt och efter att jag tappat ut en läsk i foajén tog vi så hissen upp till vårt lilla hotellrum där vi åt och sov.

Nästa dag var det dags för barnens höjdpunkt under resan, Disney Land. Det var självklart ett mycket välordnat nöjesfält men konstigt var att det nästan inte var några barn där. Uppskattningsvis var endast fem procent av besökarna under 18 år. Vi hade i vart fall en mycket mysig dag då Engla också fick sin efterlängtade sockervadd. Tror även att vårt val av att besöka parken på en torsdag var bra, detta då det knappt var några köer till attraktionerna.

Dagen efter var det dags att åka till Stanley Market som låg på den andra sidan (södra delen) av Hong Kong ön. Vi tog oss dit med en buss som efter de slingriga bergsvägarna körde i ett rasande tempo. Bussturen var trots att man ibland satt med andan i halsen trevlig då vi kom bort från den extremt urbana stadskärnan och istället fick se ett annat mer ”lantligt” Hong Kong. Kontrasten var slående och gjorde Hong Kong än mer fascinerande. Marknaden som låg väldigt vacker vid vattnet var trots allt inte så speciell. Men med allt inräknat var det dock en spännande dag och bussturen tillbaka var ännu vildare.

Dag tre var det dags för The Peak vilket är en högt belägen del av Hong Kong. Vi tog oss dit med hjälp av The Peak Tram som är ett vackert bergståg som vid tillfällen klättrar upp för berget med en extrem lutning. Väl uppe tog det ett tag för oss innan vi hittade ut från det köpcentrum som avstigningsstationen så fiffigt ligger i. Men väl ute möttes vi av en fantastisk utsikt över stadsdelen Hong Kong och stadsdelen Kowloon. Efter ett par timmar tog vi sedan tåget tillbaka och vandrade till stadsdelen SoHo. SoHo är det hippaste som Hong Kong har att erbjuda och var kanske inte helt anpassat för barnfamiljer, men vi åt i vart fall en god men dyr middag på en mexikanske restaurang innan vi åter åkte tillbaka till hotellet för att ladda inför nästa dag.

Efter att ha tagit det relativt lugnt på morgonen styrde vi kosan mot Kowloon. Till Kowloon är det lätt att ta sig med tunnelbana men vi ville såklart åka de relativt berömda Star Ferrys. Vi trodde att vi skulle behöva punga ut med en hel massa pengar för turen men tydligen anses båtarna vara som vilken kollektivtrafik som helst och kostade således endast tre-fyra kronor. Den korta båtturen var helt klart värd pengarna och jag hade nästan kunnat betala det dubbla. Vi steg iland på Kowloon och efter lite hamburgare var vi beredda för Walk Of Stars som är ett stråk längs vattnet där en massa kinesiska stjärnor har sina stjärnor och handavtryck. De flesta okända för oss men några såsom Jackie Chan, Bruce Lee och Jet Lee kände vi ju till. Från Walk Of Stars har man hela tiden fantastisk utsikt över Hong Kongs otroliga skyline vilket gjorde upplevelsen mycket mäktig. Efter promenaden tog vi oss en rundtur inåt Kowloon och besökte bland annat en restaurang där personalen tycktes väldigt förundrade över att ha västerlänningar på besök samt ett H&M som vi självklart bara sögs in i. Klockan åtta var det dags för The Symphony Of Lights vilket är en ljusshow som utspelar sig på Hong Kongs skyskrapor. Häftigt, och likt The Peak ett måste för alla som besöker staden.

Dag fem var det så dags för hemresa men innan vi satte oss på planet till Phuket han vi med att köpa ett Nintendo DS till Engla och jag passade även på att gå till frisören.

Vi kom fram till Phuket vid elvatiden och efter en seg taxiresa stöp vi i säng först klockan två på natten. Klockan halv åtta steg vi upp och halv nio satt vi på båten hem mot Koh Lanta. Innan vi var hemma stannade vi på dock på Phi Phi Island ett par timmar och vi fick där chansen till en liten matbit. Då till slut steg iland på Lanta kändes det som att vara hemma. //Jonas

Frukost på vårt hotell Causeway Bay.

På Disney Land.

Trollkarlen Merlin.

Engla och Törnrosa.

Fred var lite fegare än Engla och valde att inte vara med på några stjärnkort.

På Stanley Market. T-shirtar ljuger inte.

Engla åt tre potioner med "svenska" köttbullar.

På väg till The Peak.

Utsikten från The Peak.

Utanför restaurangen i SoHo.

På vår Star Ferry med det passande namnet Nothern Star.

Ett hyfsat välkänt klocktorn och en Star Ferry.

Spex framför Hong Kongs skyline.

Jag (Jonas) och Jackie.

Som vanligt ville folk fota Milla.

Engla i kön på H&M.

Skyline.

Vårt hotell.

Efter några få timmars sömn på Twin in hotell i Phuket Town.

Väl hemma väntade ett paket från mormor och morfar.

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Anna Sat, March 27, 2010 10:50:53

Gomorron!
Helt underbart!!! :) Nu kan jag bara erkänna att även den hårdaste kvinna blir tårögd ibland. Ta hand om varandra.
Varma kramar från Uppsala.

Posted by Martina Fri, March 26, 2010 19:50:38

"Trippen" låter underbar. Bilden på Engla & Fred i sina T-shirts var så fin att jag blev lite tårögd. Den sa så mycket :)

Paketet från Lena & LG med Bullens..MUMS. Tror jag måste åka iväg och inhandla.